Per 1 januari 2022 toeslag bij kort van tevoren reserveren

Om de vervoersvoorzieningen ook op de langere termijn in stand te houden, werkt Avan aan een betere balans tussen de kosten en de kwaliteit van het doelgroepenvervoer. Hiervoor heeft onderzoeksbureau Moventem in 2020 een marktonderzoek gehouden waarin diverse maatregelen werden onderzocht om een gezonde balans te houden tussen kosten en kwaliteit. Eén van die maatregelen wordt per 1 januari 2022 ingevoerd in het vraagafhankelijk Wmo-vervoer van Avan.

Toeslag bij kort van tevoren reserveren
Hoe eerder reizigers hun rit boeken, hoe efficiënter de vervoerders een planning kunnen maken. Om reizigers te motiveren eerder hun rit te boeken, geldt vanaf 1 januari 2022 een toeslag van eenmaal het opstaptarief van het Wmo tarief met korting (€0,99 in 2021) per reiziger wanneer een rit wordt geboekt of gewijzigd binnen 3 en 1 uur voor de afgesproken ophaaltijd.

Hoe werkt het?

  • Indien u een rit wilt reserveren met een ophaaltijd om 13.00 uur, kunt u de rit tot 10.00 uur boeken zonder een extra toeslag te betalen. Boekt u uw rit echter tussen 10.00 uur en 12.00 uur, dan betaalt u per reiziger eenmaal extra het opstaptarief van het Wmo tarief met korting.
  • De toeslag geldt voor iedere persoon die een eigen bijdrage betaalt, dus ook voor medereizigers of een sociaal begeleider. Voor kinderen tot en met drie jaar en voor medisch begeleiders betaalt u geen eigen bijdrage en dus ook geen toeslag indien u kort van tevoren boekt.
  • De toeslag geldt ook indien u binnen drie uur voor de vertrektijd nog een wijziging doorgeeft die van invloed is op uw reis. Dat kan een gewijzigde vertrektijd of locatie zijn, maar ook een extra medereiziger of hulpmiddel (bijvoorbeeld rolstoel).

 

Uitzondering
Bij afspraken in het ziekenhuis is een eindtijd niet altijd voorspelbaar. Daarom wordt er een uitzondering gemaakt voor het boeken van de terugrit vanuit ziekenhuizen. Wilt u een rit boeken vanuit het ziekenhuis naar huis, dan kan dit tot 1 uur van tevoren zonder dat de toeslag geldt.

Mocht u een rit hebben gereserveerd en de taxichauffeur niet hebben getroffen (loosmelding), dan kunt u nog steeds met de calamiteitenlijn bellen en zal er binnen 30 minuten alsnog een taxi gestuurd worden. Ook in dit geval geldt de toeslag niet.