Nieuwsbrief WMO november 2025
Bekijk hier de nieuwsbrief WMO november 2025. Hieronder leest u de losse tekst uit deze nieuwsbrief:
Boek uw rit voor de feestdagen op tijd
Wilt u met de kerstdagen of op oudjaarsavond gebruik maken van Avan? Dan adviseren wij u om uw rit zo vroeg mogelijk te bestellen. Boekt u uw rit vóór zaterdag 13 december, dan kunt u gegarandeerd op het door u gewenste tijdstip reizen. Als u later een rit boekt, kan het zijn dat u niet meer op het gewenste tijdstip kan reizen of dat er helemaal geen taxi meer beschikbaar is voor die dag. U kunt uw ritten boeken via de boekingsapp, het online boekingsportaal of door te bellen, bij voorkeur van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 uur en 15:00 uur, naar 088-2004100 (gebruikelijke belkosten). Mocht u na 12 december nog een rit voor de feestdagen willen bestellen dan kan dit uitsluitend telefonisch. We kijken dan welke mogelijkheden er nog zijn om uw ritten in te plannen, eventueel op een afwijkend tijdstip. Let op: wijzigingen in uw geboekte ritten voor de feestdagen zijn ook niet meer mogelijk na 12 december i.v.m. de planning.
24 december (kerstavond):
Uw reservering moet minimaal 3 uur voor de rit gemaakt worden. De laatste rit vertrekt deze dag om 19:59 uur. U kunt dus uiterlijk een rit bestellen tot 17:00 uur.
31 december (oudejaarsavond):
Uw reservering moet minimaal 3 uur voor de rit gemaakt worden. De laatste rit vertrekt deze dag om 19:59 uur. U kunt dus uiterlijk een rit bestellen tot 17:00 uur.
Vaste ritten feestdagen
Vaste ritten op 24, 25 en 26 december én op 31 december en 1 januari worden automatisch geannuleerd. Heeft u op een van deze dagen toch uw vaste rit nodig? Laat dit dan vóór 13 december weten.
Heeft u op een van de andere dagen in de kerstvakantie vaste ritten geboekt staan, bijvoorbeeld voor een wekelijkse activiteit? Controleer dan of deze rit ook in de kerstvakantie nodig is. Als de rit niet nodig is, dan kunt u de rit afmelden via de app, het online boekingsportaal of door te bellen naar 088-2004100 (gebruikelijke belkosten). Zo voorkomt u dat er voor niets een voertuig komt voorrijden.
Weercodes
Veilig vervoer staat bij ons voorop. Bij alle bijzondere weersomstandigheden volgen wij daarom de weercodes van het KNMI en passen wij het Wmo-vervoer hierop aan.
Hierover informeerden wij u vorig jaar ook al in onze nieuwsbrief. Omdat het belangrijk blijft om te weten wat de weercodes betekenen, zetten we het graag nog eens voor u op een rij.
Code geel: het vervoer gaat gewoon door, maar het kan wel zijn dat er vertragingen zijn.
Code oranje: er worden geen nieuwe reserveringen aangenomen en de al geboekte ritten worden nog wel gereden.
Code rood: alle ritten worden geannuleerd en de reiziger die nog geboekte ritten heeft staan worden door Avan geïnformeerd.
Bij code oranje en rood zal er ook altijd een bericht geplaatst worden op de website avan-vervoer.nl waarin u kunt lezen wat de gevolgen zijn voor het vervoer. Dit geldt voor alle weersomstandigheden waarvoor het KNMI een code voor af kan geven.
Uw ritten voor 2026
Vanaf maandag 16 december 2025 kunt u uw ritten voor 2026 boeken. Dit kan via de app, online via het boekingsportaal of telefonisch via 088 – 2004100 (gebruikelijke belkosten). Per 1 januari gelden er weer nieuwe tarieven voor het Avan vervoer. De gemeenten bepalen de tarieven voor de eigen bijdrage van het WMO-vervoer. De tarieven voor 2026 vindt u binnenkort op deze website.
Wist u dat………
Na de uitleg over het weer en vervoer willen we u ook graag herinneren aan een paar belangrijke afspraken voor u als reiziger. Zo houden we het Wmo-vervoer samen veilig, prettig en op tijd voor iedereen.
Wist u dat u 15 minuten voor de afgesproken tijd klaar moet staan?
De chauffeur kan van 15 minuten voor de afgesproken tijd tot 15 minuten na de afgesproken tijd bij u arriveren. Daarom is het belangrijk dat u al 15 minuten van tevoren gereed bent voor vertrek.
Wist u dat de chauffeur na 2 minuten wachten mag doorrijden?
De chauffeur meldt zich door bij u aan te bellen of zich bij de receptie te melden. Hij wacht minimaal 2 minuten. Als u dan nog niet klaar bent, mag de chauffeur wegrijden om andere reizigers op tijd te kunnen ophalen.
Wist u dat u het calamiteitennummer kunt bellen als de taxi te laat is?
Is de taxi 15 minuten na de afgesproken tijd nog niet gearriveerd, bel dan het calamiteitennummer
088 -200 41 45 (gebruikelijke belkosten). Zo nodig helpt de medewerker u met het opnieuw boeken van de rit.
Let op: Wanneer u op eigen initiatief een commerciële taxi bestelt, kunnen de kosten daarvan achteraf niet bij Avan gedeclareerd worden.
Wist u dat u bij het boeken van een nieuw adres altijd het volledige adres moet opgeven?
U bent als reiziger zelf verantwoordelijk dat het adres correct in het systeem wordt ingevoerd. Geef altijd straatnaam én huisnummer op, en bij voorkeur ook de postcode, zodat de boeking correct verwerkt wordt.
Wist u dat de chauffeur mag besluiten iemand niet te vervoeren?
Veiligheid staat altijd voorop. De chauffeur mag weigeren te rijden als er bijvoorbeeld sprake is van: te veel of niet aangemelde bagage; bedreiging of agressie, dronkenschap of overlast, weigeren om de gordel te dragen, slechte hygiëne.
Wist u dat kleine huisdieren alleen mee mogen als ze in een mand, kooi of tas op schoot vervoerd worden?
De chauffeur mag de rit niet uitvoeren als u uw huisdier niet op de bovengenoemde wijze kan vervoeren. Uitgezonderd hiervan zijn hulphonden.
Wist u dat de chauffeur geen ritboekingen of wijzigingen kan doen?
Dit moet u altijd zelf regelen via de gebruikelijke boekingskanalen.
Wist u dat u altijd een geldige vervoerpas moet kunnen tonen?
Zonder vervoerpas kan de chauffeur u weigeren.
Wist u dat er tussen de heen- en terugrit een uur tussen moet zitten?